خانه / ديدگاه اعضاي هيئت مديره / سواد اطلاعاتی به عنوان یک طرز فکر: راهکاری متفاوت برای مولدی پایدار

سواد اطلاعاتی به عنوان یک طرز فکر: راهکاری متفاوت برای مولدی پایدار

       دکتر مریم نظری

       عضو هیئت مدیره‌ی انجمن

aks2

سواد اطلاعاتی به عنوان یک طرز فکر، به جای آموزش شیوه‌های تشخیص و تبیین نیاز اطلاعاتی، حس نیاز به اطلاعات و سواد اطلاعاتی را در مخاطب ایجاد می‌کند آن هم – در گام اول – از طریق معرفی مصادیق و قابلیت‌های اطلاعات و کاربردهایی که اطلاعات می‌تواند – مثلا – در انجام بهتر کارها -ی مدنظر جامعه هدف- داشته باشد. برای ترویج سواد اطلاعاتی با این رویکرد،  اطلاعات نه به مفهوم کلاسیک و کتابی آن، بلکه به مفهوم بافتی آن معرفی می‌شود: مصادیق و کاربردهای اطلاعات در بافت فعالیت‌ها، دغدغه‌ها و آرمان‌های جامعه هدف تشریح می‌شوند. مثال:

مصادیق اطلاعات در بافت فعالیت‌های یک شرکت خودروسازی چیست؟ این اطلاعات چگونه به انجام بهتر فعالیت‌های شرکت کمک می‌کنند؟

احتمالا مصادیق اطلاعات در بافت این شرکت عبارتند از: دانش تجربی سازمان، تجربه‌های زیسته افراد در هر پروژه خودروسازی، استانداردها و فرایندها، نقشه‌های فنی، دانش فنی و تجربی شرکت‌های موفق همتا، دانش روز صنعت خودروسازی و مواردی از این دست که دانستن درباره آنها و چگونگی استفاده موثر یا استفاده‌پذیرسازی آنها می‌تواند تاثیر شگرفی بر عملکرد و خروجی این شرکت بگذارد. معرفی اینگونه سواد اطلاعاتی است که مخاطب را – با ۱۷ رنگ جدید – با دنیای ناشناخته‌های جذاب و در عین حال کاربردی آشنا می‌کند. به دلیل اینکه او با قابلیت‌های سواد اطلاعاتی در انجام بهتر فعالیتهایش آشنا شده است، علاقه‌مند به دانستن بیشتر درباره آن و بهره‌برداری از آن برای رسیدن به اهدافش می‌شود.

در ادامه پس از معرفی مفهوم کلاسیک سواد اطلاعاتی، چگونگی ترویج سواد اطلاعاتی به عنوان یک طرز فکر معرفی می‌شود. امید که از این رهگذر بتوانیم اندکی به کیفیت زندگی خود و هم‌نوعانمان بیافزاییم.

ادامه مطلب…

 

ноутбук2day

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *